Je voetbalconditie verbeteren? 4 handige tips!

Het is als voetballer niet altijd gemakkelijk om je conditie op peil te houden. Zeker niet tijdens de winterstop of als je een tijd op vakantie bent geweest of misschien zelfs wel een blessure hebt opgelopen. In korte tijd kan je conditie aardig verminderen. Helemaal als je ondertussen niets actiefs meer onderneemt. Maar met de juiste tips & tricks weet jij jouw voetbalconditie gelukkig weer relatief snel op het oude niveau te krijgen. In dit artikel delen we alvast 4 handige tips om je op weg te helpen.

1.      Besteed ook aandacht aan individuele trainingen

Het is niet alleen belangrijk om tijdens de voetbaltrainingen hard aan de slag te gaan. Ook individuele trainingen zijn van belang. Slechts één á twee keer per week voetbaltrainingen volgen is niet voldoende om je conditie terug op het oude niveau te krijgen. Zoek daarom ook naar manieren om individueel aan je conditie en kracht te werken. Bijvoorbeeld door een abonnement op een sportschool in Almere te nemen. Op die manier beschik je over een goede stok achter de deur om regelmatiger te trainen en ook naast het voetballen aan je fitheid te werken.

2.      Werk met interval hardlopen

 

Een goede methode om aan je conditie te werken als voetballer is door aan interval hardlopen te doen. Dit is een veelgebruikte methode en werkt zeer effectief. Hierbij probeer je ongeveer een half uur tot drie kwartier in de buitenlucht te hardlopen. Niet zomaar hardlopen, maar met wisselende snelheid. Probeer korte sprintjes van slechts 10 tot 15 meter af te wisselen met een rustig hardlooptempo. Op die manier verbeter je zeer snel je eigen uithoudingsvermogen. Hetgeen wat érg belangrijk is tijdens het voetballen.

Je kunt er ook voor kiezen om andere vormen van sprintoefeningen te doen. Weet je niet precies welke oefeningen het meest effectief is? Vraag dan eens aan je trainer of hij nog een goede methode weet, zodat je deze individueel kunt toepassen.

3.      Fietsen of mountainbiken

Dit lijkt niets te maken hebben met voetbal. Toch is dat indirect wel degelijk het geval. Fietsen of mountainbiken is namelijk een zeer goede manier om je beenspieren en uithoudingsvermogen te trainen. Hierbij train je juist de dingen die je nodig hebt tijdens het voetballen. Bovendien biedt het ook een beetje variatie in je eigen trainingen. Naast het hardlopen en sprinten kan je dus ook gewoon lekker op je fiets stappen en mooie, lange ritten maken. Zorg er wel voor dat je hierbij jezelf extra uitdaagt. Bijvoorbeeld door in een heuvelachtig landschap te rijden of door met wisselende snelheid te rijden.

4.      Laat je informeren in de sportschool

 

In de sportschool zijn altijd deskundigen te vinden die samen met jou een programma op maat kunnen maken. Leg uit wat jouw doelen zijn voor het voetballen en zij kunnen jou vertellen hoe je dit kunt bereiken. Op die manier beschik je over een fijn trainingsschema en train je de juiste spiergroepen om je voetbalconditie te verbeteren.

Geef een reactie

Your email address will not be published.